Blog

Czy polskie firmy są gotowe na interim management?

Interim management w Polsce obecny jest od mniej więcej 10 lat. Mimo wysokiej dynamiki wzrostu tego rynku (średnio 15 proc. rocznie), nadal nie jest to tak oblegany zawód jak w Wielkiej Brytanii, Francji czy w Niemczech.

 

W krajach Europy Zachodniej rynek szacowany jest w dziesiątkach tysięcy osób. Zatrudnienie w formule interim managementu jest stosowane przez firmy niezależnie od wielkości czy struktury właścicielskiej. Najwięcej managerów do zadań specjalnych jest na rynku brytyjskim i niemieckim – odpowiednio jest to 20 tys. i 15 tys. interimów. W Polsce liczba ta jest ponad 10-krotnie mniejsza. Aktualnie mamy na rynku około 1,5 tys. managerów do czasowego wynajęcia.

Czy polskie firmy są gotowe na interim managera?

Patrząc na prognozy rozwoju rodzimego rynku – tak, ale decydenci być może jeszcze o tym nie wiedzą. Zdecydowanie niższa popularność tego modelu zatrudnienia w krajowych spółkach wynika z nieświadomości. Nadal znaczna część przedsiębiorców nie wie, na czym ta usługa polega i co ważniejsze, z jakimi korzyściami się wiąże (o czym za chwilę). Obawiają się (bezzasadnie) kosztów czy zbyt długiego czasu potrzebnego na wdrożenie interima do projektu.

Obecnie z usług czasowych ekspertów korzystają przede wszystkim korporacje, które znają ten model ze swoich siostrzanych spółek z krajów zachodnich.

Czasowy manager uzupełnia brakujące kompetencje

Prognozy są jednak przychylne. Zgodnie z ostatnim raportem Stowarzyszenia Interim Managers (SIM)* rynek nie zwolni, tylko dalej będzie stabilnie rosnąć w dotychczasowym tempie. Rośnie też liczba mniejszych firm, w tym krajowych, które sięgają po czasowych specjalistów od usprawniania biznesu.

Z obserwacji wynika, że jeszcze do niedawna rodzimi przedsiębiorcy traktowali współpracę z interimem jako ostateczność, a usługi kojarzone były wyłącznie z zarządzaniem kryzysem w firmie. To się zmienia. Wspomniane badanie SIM wskazuje, że najczęściej firmy zatrudniają czasowego managera, by uzupełnić brakujące kompetencje. W dalszej kolejności, by sprawnie przeprowadzić zmianę w firmie oraz do realizacji konkretnego, ograniczonego w czasie zadania. Co więcej, nie chodzi już tylko o wsparcie w obszarze zarządzania czy strategii, ale również w obszarze sprzedaży, HR czy finansów.

Dobra diagnoza problemu biznesowego

Barierą dotychczasowego rozwoju usług interim managementu mogły być też negatywne doświadczenia z doborem takiego managera. Bywa, że zarząd źle zdiagnozuje problem występujący w firmie, niewłaściwie zdefiniuje cele i KPI zatrudnianego interima czy, w skrajnej wersji, wybierze managera o zupełnie innych kompetencjach niż te brakujące w zespole.

Jak ograniczyć ryzyko nietrafionych decyzji? Edukując i wyjaśniając właścicielom firm, na czym polega model działania interim managementu, jak się dobiera managerów oraz w jakich obszarach i przy jakich projektach współpraca z interimem okaże się słusznym wyborem.

Manager do zadań specjalnych odpowiedzią na wyzwania biznesowe

Na koniec wróćmy do pytania: czy polskie firmy potrzebują czasowych managerów? Nadal odpowiedź brzmi tak. Wzrost poziomu konkurencji wynikający z globalizacji gospodarki, postępująca cyfryzacja  czy też rosnący stopień skomplikowania modeli biznesowych wymusza na przedsiębiorcach poszukiwanie nowych ścieżek rozwoju. Nowe czasy wymagają też od firm elastyczności i szybkości we wprowadzaniu zmian.

I właśnie te potrzeby realizuje, i to skutecznie, interim manager.

* https://bit.ly/2Ls04bA

Autor: Beata Zborowska, Mastery of Management
Serwis wykorzystuje pliki cookies w celach statystycznych oraz funkcjonalnych. Więcej informacji. Akceptuję